România are 200 de mari mori închise, pentru că nu mai au posibilitatea de a accesa piaţa, fiind atât de agresivă această dezvoltare pe retail, a declarat, luni, preşedintele Federaţiei Naţionale Pro Agro, Ionel Arion, într-o dezbatere de specialitate, citat de Agerpres.
„80 – 85% din ceea ce înseamnă retailer din România este deţinut de multinaţionale. Sunt companii cu putere mare de negociere, cu putere mare de influenţare a factorului politic. Azi, România nu are o viaţă sănătoasă dacă vorbim în general de piaţă. Dacă începem cu vegetalul, care este prima verigă de pe lanţ, acesta este tributar multinaţionalelor de trading cereale şi nu are alternativă. Avem în România 200 de mari mori închise pentru că nu mai au posibilitatea de a accesa piaţa, pentru că este atât de agresivă această dezvoltare pe retail şi controlul capacităţilor de materie procesată care intră în piaţa aceasta de retail. Faptul că azi retailul, sub branduri proprii, aduce şi ambalează aceste produse pe care noi le-am putea obţine aici este clar că nu putem concura cu propriul brand al supermarketului”, a afirmat Arion.
Acesta a adăugat că investitorii naţionali nu beneficiază de posibilitatea finanţării de pe pieţele externe, concluzia fiind că România „a uitat să mai facă diplomaţie agroalimentară”.
„O altă piaţă pe care am putea-o deschide şi nu avem acces la ea este piaţa externă. Fermierii, investitorii naţionali nu beneficiază de această posibilitatea de a se finanţa, şi anume exportul de produse finite. Sunt ţări din Uniunea Europeană care, deşi sunt mari producătoare de anumite cereale, importă pentru a procesa, adică îşi procesează propria recoltă şi mai şi importă ca să facă export de produse primite. România nu-şi poate asigura nici măcar consumul propriu, pentru că a devenit captivă unor piese pe care nu vreau să le numesc într-un alt mod. România a uitat, azi, să facă diplomaţie agroalimentară. Ultimii miniştri din agricultură sau miniştri de externe au uitat de ataşatul comercial sau de ataşatul agricol. Însuşi preşedintele unei ţări pleacă într-o delegaţie cu agenţii economici, exportatori din ţara respectivă. O să vedeţi, preşedintele Franţei sau prim ministrul Spaniei sau prim ministrul Marii Britanii sau cancelarul Germaniei care pleacă în delegaţii oficiale cu un alai de avioane după potenţiali exportatori. Exact aşa şi-a creat Olanda acest lanţ trofic alimentar de a ajuns să aibă venituri pe hectar, de la producţie vegetală, zootehnie, produse procesate, undeva între 10 şi 14.000 euro, în timp ce România are o medie între 200 şi 400 euro”, a exemplificat şeful Pro Agro.